Results for Tag #readings

Abraham, Sara. 2005. “Development and Calypso Culture: Caribbean Roots and Canadian Transformations,” Canadian Journal of Development Studies 26, no. 2: 345-362. 

Cyrus, Karen Anita Eloise. 2015. “Jackie Mittoo At Home and Abroad: The Cultural and Musical Negotiations of a Jamaican Canadian.” PhD diss., York University.

Hernandez-Ramdwar, Camille. “From TT to T.O.: Second Generation Identities in the Caribbean Diaspora.” PhD diss., University of Toronto, 2006. 

Keefe, Tristram. 2010. “Yardtapes: History, Identity and Diaspora in a Dancehall Style.” PhD diss., Institute for the Study of the Americas.

MacLeod, Erin. 2020. “Ring the Alarm: Montréal soundsystems come fi mash it.” Medium.

Chamberlain, Joshua and Erin MacLeod. 2016. “Dub Fi Dub – The Most Special Specials: The most important dubplates from the most experienced clashers.” Red Bull Music Academy.

Wilson, Jason. 2020. King Alpha’s Song in a Strange Land: The Roots and Routes of Canadian Reggae. British Columbia: UBC Press.

“Word: The Soul of Urban Culture.” WordMag, 2015.

Dacks, David. “Montreal Reggae Festival: Montreal, QC June 26-28.” Exclaim. Ontario Creates, June 30, 2009.

North, Reggae. “Rose ‘Rosa’ Green The Grandmaster Of Canadian Sound System Culture.” ReggaeNorth.com, July 15, 2022.

MacLeod, Erin and Joshua Chamberlain. 2016. “Sweet Reggae Music Pon di Attack: A History of Soundclash.” Red Bull Music Academy.

SILVA, CARLOS BENEDITO RODRIGUES. 2016 [2nd ED.]. DA TERRA DAS PRIMAVERAS À ILHA DO AMOR – REGGAE, LAZER E IDENTIDADE CULTURAL. SÃO LUÍS: ED. PITOMBA!

SILVA, CARLOS BENEDITO RODRIGUES. 2020 [2nd ED.]. RITMOS DA IDENTIDADE, MESTIÇAGENS E SINCRETISMOS NA CULTURA DO MARANHÃO. BELO HORIZONTE: ED. DIALÉTICA.

PAULRAJ, KAVIN DAYANANDAN. 2013. JAMAICA BRASILEIRA: THE POLITICS OF REGGAE IN SÃO LUÍS. PH.D. DISSERTATION, UNIVERSITY OF PITTSBURGH

BRASIL, RAMUSYO. 2014. O REGGAE NO CARIBE BRASILEIRO. SÃO LUÍS: PITOMBA!

BRASIL, RAMUSYO. 2014. REGGAE, FUNK E TECNOBREGA: FRAGMENTOS CINTILANTES E RESSONÂNCIAS CULTURAIS DO ATLÂNTICO NEGRO E DO CARIBE NO BRASIL. SÃO LUÍS: EDUFMA

VIDIGAL, LEONARDO. 2012. “REGGAE MUSIC DOCUMENTARIES IN BRAZIL” GLOBAL REGGAE. KINGSTON: CANOE PRESS. PP. 149-168.

SOUSA, THALISSE RAMOS DE. 2016. AS ARIRIS CONTAM SUA HISTÓRIA: PARTICIPAÇÃO FEMININA NO REGGAE DE SÃO LUÍS. MASTER THESIS. SÃO LUÍS: UNIVERSIDADE ESTADUAL DO MARANHÃO – UEMA.

ROSA, MARISTANE DE SOUSA. 2006. O REGGAE NA “JAMAICA BRASILEIRA”: CIDADANIA E POLÍTICA A PARTIR DE LETRAS MUSICAIS. M.A. THESIS, CATHOLIC UNIVERSITY OF GOIÁS

COSTA DE OLIVEIRA, PAULO ROGÉRIO. 2009. DO MAGNATA AO REGUEIRO: OS AGENTES E CONVERGÊNCIAS DO CIRCUITO REGGAE DE SÃO LUÍS. ELEMENTA: COMUNICAÇÃO E CULTURA. VOL.1. P. 1-13

GIRALDO BARBOSA, JORGE ENRIQUE. 2016. MÚSICA CHAMPETA Y AFRICANA EN EL CARIBE COLOMBIANO: REVOLUCIÓN Y CULTURA DESDE LA VERBENA Y EL PICÓ. CÓRDOBA, ARGENTINA: ED. BABEL.

CARBONELL TORRES, JUAN JOSÉ. 2022. CHAMPETA: RESISTENCIA CULTURAL DEL CARIBE. CARTAGENA: ED. INDEPENDIENTE.

SANZ GIRALDO, MARÍA ALEJANDRA. 2012. FIESTA DE PICÓ: CHAMPETA, ESPACIO Y CUERPO EN CARTAGENA, COLOMBIA. BOGOTÁ: UNIVERSIDAD DEL ROSARIO.

DE ZUBIRIA, ROBERTO. 2015. “HISTORIA DEL PICÓ: LA MÁQUINA COSTEÑA”. BAILEN, REVISTA DE SISTEMAS DE SONIDO LATINOAMERICANOS. MADRID ESPAÑA: ED. BRITO GARCÍA, SARA – CHICO TRÓPICO.

MOSQUERA, CLAUDIA Y PROVANSAL, MARION. 2000. “CONSTRUCCIONES DE IDENTIDAD CARIBEÑA POPULAR EN CARTAGENA DE INDIAS, A TRAVÉS DE LA MÚSICA Y EL BAILE DE CHAMPETA”. REVISTA AGUAITA, Nº 3. CARTAGENA: OBSERVATORIO DEL CARIBE COLOMBIANO. PP. 98 – 113.

CUNIN, ELISABETH. 2006. “DE KINSHASA A CARTAGENA, PASANDO POR PARÍS: ITINERARIOS DE UNA ‘MÚSICA NEGRA’, LA CHAMPETA”. REVISTA AGUAITA Nº 15 -16. CARTAGENA: OBSERVATORIO DEL CARIBE COLOMBIANO. PP. 176 – 192.

PARDO, MAURICIO. 2019. “DEL TAMBOR AL PICÓ: OBJETOS DE PODER EN LAS REDES FESTIVAS ARTESANALES Y TÉCNICAS EN EL CARIBE COLOMBIANO”. COSAS VIVAS: ANTROPOLOGÍA DE LOS OBJETOS, SUSTANCIAS Y POTENCIAS. PP. 71 – 99.

PARDO, MAURICIO. 2017. “LA CHAMPETA EN EL CARIBE EN COLOMBIA. VALORES EN CIRCULACIÓN DE UN FENÓMENO MUSICAL MULTIFACÉTICO”. REVISTA ENCUENTROS. VOL. 15 Nº 3. PP. 98 – 110.

CHICA GELIZ, RICARDO. 2013. “LA CULTURA PICOTERA Y EL FESTIVAL INTERNACIONAL DE MÚSICA DEL CARIBE, CARTAGENA 1982-1996”. NOVA ET VÉTERA. VOL. 22 Nº 66. PP. 23 – 36.

GIRALDO BARBOSA, JORGE ENRIQUE Y VEGA CASANOVA, JAIR. 2014. “ENTRE CHAMPETA Y SONIDOS AFRICANOS: FRONTERAS DIFUSAS Y DISCUSIONES SOBRE ‘MÚSICAS NEGRAS’ EN EL CARIBE COLOMBIANO”. REVISTA DIGITAL DE HISTORIA Y ARQUEOLOGÍA DESDE EL CARIBE COLOMBIANO.

PAULHIAC, JUAN. 2011. “EN LAS REDES DE LA CHAMPETA”. REPERTORIO: TEATRO Y DANZA. AÑO 14, Nº 16. PP. 97 – 132.

ALTAHONA ROMERO, FABIÁN. 2010. “GUIA SHOCK DE LA CHAMPETA Y EL PICÓ”. REVISTA SHOCK. PP. 70 – 74.

PACINI HERNANDEZ, DEBORAH. 1993. “THE PICÓ PHENOMENON IN CARTAGENA, COLOMBIA”. AMÉRICA NEGRA, Nº 6. PP. 69-115.

Pacini Hernandez, Deborah. 1996. “Sound Systems, World Beat e Identidad de la Diáspora en Cartagena, Colombia”. En: Diaspora Volumen 5 Numero 3, P.p.: 429 – 466.

CONTRERAS HERNÁNDEZ, NICOLÁS R. 2008. “LA CULTURA PICOTERA: CONTINUIDAD DE LA HERENCIA AFRICANA EN EL ALMA DE LAS FIESTAS POPULARES DEL GRAN CARIBE”. REVISTA HUELLAS: Nº 80 – 81 – 82.  PP. 126-134.

CONTRERAS HERNÁNDEZ, NICOLÁS R. 2015. “LA SALSA EN EL CARIBE COLOMBIANO: CON CLAVE, BONGÓ Y MUCHO PICÓ”. REVISTA DE FILOSOFÍA AFRO-INDO-AMERICANA, FAIA, VOL 4. N° 21.

MUÑOZ VELEZ, ENRRIQUE LUIS. 2015. “EL PICK UP: CATALIZADOR SOCIAL DE CARTAGENA”. LA LIRA, AÑO 10, Nº 15. PP. 3-5.

TAGAR, ARIEL. 2018. “PICO! PICO! PICO! LOS SISTEMAS DE SONIDO TECNICOLOR DE BARRANQUILLA – EN IMÁGENES”. THE GUARDIAN  

MELO TOBÓN, ANDREA. 2020. “LAS ONDAS CURATIVAS DEL GRAN LATIDO SOUND SYSTEM”. CANAL 13

“LA HISTORIA DEL GRAN LATIDO SOUND SYSTEM, EL PODER TRANSFORMADOR DE LA MÚSICA”. CANAL CAPITAL

ARROYO GUERRA, LEISON. 2018. PERTINENCIA DEL PICK UP COMO PATRIMONIO MATERIAL E INMATERIAL EN EL ENTRAMADO DE LAS CELEBRACIONES FESTIVAS DEL MUNICIPIO DE TURBO: UNA PREGUNTA POR SU POSICIONAMIENTO COMO DISPOSITIVO CULTURAL. MONOGRAFÍA DE GRADO, UNIVERSIDAD DE ANTIOQUIA, TURBO.

DE LA OSSA ARCHILA, RAFAEL FRANCISCO. 2016. “BIOGRAFÍA DE UNA CHAMPETA. PRODUCCIÓN, DIFUSIÓN Y DISTRIBUCIÓN DE LA MÚSICA DE PICÓ, EN BARRANQUILLA CARIBE DE COLOMBIA”. UNIVERSIDAD COLEGIO NUESTRA SEÑORA DEL ROSARIO. BOGOTÁ.

BOHÓRQUEZ DÍAZ, LEONARDO. 2000. LA CHAMPETA EN CARTAGENA DE INDIAS: TERAPIA MUSICAL POPULAR DE UNA RESISTENCIA CULTURAL. IASPM-AL

ABRIL, CARMEN Y SOTO, MAURICIO. 2005. ENTRE LA CHAMPETA Y LA PARED: EL FUTURO ECONÓMICO Y CULTURAL DE LA INDUSTRIA DISCOGRÁFICA DE CARTAGENA.

GUALDRÓN RAMÍREZ, ANDRÉS. 2015. LA CHAMPETA A INICIOS DE LOS AÑOS 90: DE ADAPTACIONES A CREACIONES. UNIVERSIDAD NACIONAL DE COLOMBIA. BOGOTÁ, COLOMBIA.

AYALA BEJARANO, ALEXADRA, AND RÍOS ALARCON, JOSÉ CAMILO. 2022. RITUALES PICOTEROS: UNA PROPUESTA SONORA POR EL RECONOCIMIENTO Y HOMENAJE A LA CULTURA PICOTERA (PODCAST)

Chude-Sokei, Louis. 1997. “Dr. Satan’s Echo Chamber”: Reggae, Technology and the Diaspora Process”. Kingston, Jamaica: Institute of Caribbean Studies, Reggae Studies Unit, University of the West Indies.

Cooper, Carolyn, ed. 2012. Global Reggae. Kingston: University of the West Indies Press.

Cooper, Carolyn. 2004. Sound Clash. Jamaican Dancehall Culture at Large. New York: Palgrave Macmillan.

Bradley, Lloyd. 2000. Bass Culture: When Reggae Was King. London: Viking.

D’Aquino, Brian. 2021. Black Noise. Tecnologie della Diaspora Sonora. Milano: Meltemi (Italian)

D’Aquino, Brian, Henriques, Julian and Vidigal, Leonardo. 2017. “A Popular Culture Research Methodology: Sound System Outernational”. Volume! 13 (2), pp. 163-175,

Hebdige, Dick. 1987. Cut’n’Mix: Culture, Identity and Caribbean Music. London: Methuen & Co. Ltd.

Henriques, Julian. 2003. “Sonic Dominance and the Reggae Sound System Session”. In Bull, Michael and Back, Les (Eds.) Auditory Culture Reader, 1st Edition. eds. Oxford: Berg, pp. 451- 480.

Henriques, Julian. 2010. “The Vibrations of Affect and their Propagation on a Night Out on Kingston’s Dancehall Scene”. Body & Society, 16, 1, pp. 57 – 89.

Henriques, Julian. 2011. Sonic Bodies: Reggae Sound Systems, Performance Techniques and Ways of Knowing, London: Continuum.

Henry, William, and Matthew Worley. 2021. Narratives from Beyond the UK Reggae Bassline: The System is Sound. London

Hope, Donna P. 2001. Inna di Dancehall: Popular Culture and the Politics of Identity in Jamaica. Mona: University of the West Indies Press.

Jones, Simon, and Paul Pinnock. 2018. Scientists of Sound: Portraits of a UK Reggae Sound System. Birmingham: Bassline Books.

Hitchins, Ray. 2016. Vibe Merchants: The Sound Creators of Jamaican Popular Music. Abingdon-Oxford: Routledge.

Huxtable, Paul. 2014. Sound System Culture: Celebrating Huddersfield’s Sound Systems, London: One Love Books

Stanley-Niaah, Sonjah Nadine. 2010. Dancehall: From Slave Ship to Ghetto. Ottawa: University of Ottawa Press.

Stolzoff, Norman C. 2000. Wake the Town and Tell the People: Dancehall Culture in Jamaica. Durham and London: Duke University Press.

Sterling, Marvin D. 2010. Babylon East: Performing Dancehall, Roots Reggae, and Rastafari in Japan, Durham: Duke University Press.

Veal, Michael. 2007. Dub: Soundscapes and Shattered Songs in Jamaican Reggae. Middletown: Wesleyan University Press