Lamen, D. 2014. Amazonian Sound Systems, Cyborg Indians, and the Future of the Future, The Global South 8 (1), 24-50.
EN: This article examines the vibrant electronic music scene in Belém do Pará, Brazil, which revolves around its massive sound systems, the aparelhagens. While Brazilian media and policymakers view this informal economy as a model for the future of the cultural industry and cultural citizenship, the article critically assesses these claims. It places the rise of digital cultural production in a historical and cultural context, questioning how it rejuvenates old myths about a redemptive future and its implications for local communities. The article argues for a critical examination of the interests behind these “futures” and the narratives that often rationalise current injustices.
PT: Este artigo examina a vibrante cena de música eletrónica em Belém do Pará, Brasil, que gira em torno das aparelhagens, grandes empresas de sistemas de som da cidade. Embora a mídia brasileira e os formuladores de políticas vejam essa economia informal como um modelo para o futuro da indústria cultural e da cidadania cultural, o artigo avalia criticamente essas afirmações. O autor coloca o surgimento da produção cultural digital em um contexto histórico e cultural, questionando como isso rejuvenesce mitos antigos sobre um futuro redentor e quais são as implicações para as comunidades locais. O artigo defende uma análise crítica dos interesses por trás desses “futuros” e das narrativas que frequentemente justificam as injustiças atuais.
Language: English