VIDIGAL, LEONARDO. 2012. “REGGAE MUSIC DOCUMENTARIES IN BRAZIL” GLOBAL REGGAE. KINGSTON: CANOE PRESS. PP. 149-168.

EN: Chapter included in the Global Reggae book, edited by Carolyn Cooper in 2012 and considered the first reggae reader. The author assumes that films, videos, and other audiovisual works are research resources as legitimate as written texts. Another premise is that national cultures are the result of cultural exchanges that go beyond nation-states, and that films and videos are potent agents in this process. The text makes an in-depth comparison between two television journalistic programs produced in Brazil in 1991 and 1992 and aired on local broadcast TV stations, respectively on reggae in Jamaica and radiolas in Maranhão. The latter pictured the Brazilian reggae scene as livelier than the one of Jamaica, perhaps by an inversion of expectations due to the rise of the dancehall scene on the Caribbean Island, considered as more commercial.

The article analyses The Harder They Come (1972, the first feature film produced in Jamaica), as well other films such as The Devil’s Daughter and Horace Ove’s Reggae, to understand how these films built Jamaica as a musical and audiovisual locus, generating a rich iconography that echoed in Brazilian TV shows. The text concludes that The Harder They Come was, to begin with its title, a full length music and movie hybrid that directed musically the space and time of a territory, catalyzing the operation that would, way beyond mere association, fuse “Jamaica” and “reggae”.

PT: Este capítulo faz parte do livro Global Reggae, editado por Carolyn Cooper em 2012 e considerado como a primeira antologia (reader) sobre o reggae. O autor parte do princípio de que filmes, vídeos e outras obras audiovisuais são fontes de pesquisa tão importantes quanto livros e artigos. Outra premissa é que as culturas nacionais são construções baseadas em trocas culturais que extrapolam os estados-nações, e que filmes e vídeos são agentes poderosos nessas trocas.  O texto faz uma comparação aprofundada entre dois programas jornalísticos de televisão produzidos no Brasil em 1991 e 1992 e veiculados em emissoras de TV aberta. O primeiro deles tratava do reggae na Jamaica e segundo era sobre as radiolas do Maranhão, chegando à primeira conclusão de que no programa sobre o reggae no Brasil o apresentava como uma cultura mais viva e pulsante do que na Jamaica, talvez por uma inversão de expectativas causada pela ascensão do dancehall na ilha caribenha, considerado pelo narrador como mais comercial.

Em seguida o texto explica que chegou a esta conclusão a partir da análise do primeiro longa-metragem produzido na Jamaica, The Harder They Come, além de outros filmes realizados por lá anteriormente, como The Devil’s Daughter e Reggae. O objetivo foi entender como estes filmes construíram a Jamaica como um locus musical e audiovisual, gerando uma rica iconografia que ecoa nos programas de TV brasileiros. O texto conclui que o filme The Harder They Come era, a começar pelo título, um híbrido de canção e filme que dirigiu musicalmente o espaço e o tempo de um território, catalisando a operação que, muito além da mera associação, fundiu os conceitos de“Jamaica” e “reggae”.

Language: English/ Idioma: Inglês

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