Pacini Hernandez, Deborah. 1996. “Sound Systems, World Beat e Identidad de la Diáspora en Cartagena, Colombia”. En: Diaspora Volumen 5 Numero 3, P.p.: 429 – 466.

EN: Based on her personal experience as the daughter of a Barranquillero, who visits the Caribbean regularly and is familiar with the  sounds of the so-called World Beat, the author describes and analyzes the culture of the picó, highlighting those elements representing the heritage and relationship of the African diaspora through Gilroy’s concept of the Black Atlantic. The chapter presents a very interesting description of the whole context in which the picó develops, from the circulation of Afro music in the 1970s to the local production of African music compilations. The chapter includes reflectionsì on the issue of race with regards to Black Colombians and the importance of the picó network for the lower-class population of  the Colombian Caribbean.

ES: Desde su experiencia como hija de un Barranquillero, que visita el caribe y conoce los gustos por los sonidos del llamado World Beat, la autora describe y analiza la cultura del picó dando gran importancia a los elementos que representan la herencia y relación de la diáspora africana y la visión de Gilroy sobre el concepto del Atlántico Negro. El documento presenta una descripción muy interesante de todo el contexto en que se desarrolla el picó, incluyendo la circulación y la música afro importada desde los años 70s hasta la producción local de compilados de música Africana y el monopolio de estos procesos. A lo largo del documento se presentan reflexiones sobre las problemáticas raciales de la población negra de Colombia y la importancia de la dinámica de los picó para los sectores pobres del caribe colombiano.

Language: Spanish/ Idioma: Español



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