PACINI HERNANDEZ, DEBORAH. 1993. “THE PICÓ PHENOMENON IN CARTAGENA, COLOMBIA”. AMÉRICA NEGRA, Nº 6. PP. 69-115.

EN: Anthropologist Pacini Hernandez approaches the picó scene from a cosmopolitan angle, framing the phenomenon in a global context. This essay is divided into three sections. In the first section, she exposes the development of African music within the ‘world music’ category; in the second one, she finds a connection between the structural racism of Colombian society and the predilection for Afro-Caribbean music by the Afro-diasporic population as a reflection of their desire for cultural decolonization; in the third section, she explores the picotero environment as an eyewitness of relevant changes and historical shifts within the scene, such as the rise of the Casio Sk-5, and the evolution of the leading picós from the turbo to the fraccionado format. She also had the opportunity to delve into the archives of the Caribbean Music Festival with the advice of its director Antonio Escobar. An extraordinary anthropological document.

ES: La antropóloga Pacini aborda la escena picotera desde una visión cosmopolita enmarcando el fenómeno en el contexto global. Este ensayo está dividido en 3 partes, en la primera expone el desarrollo de la música africana al interior de la clasificación musical discográfica de la World Music; en la segunda encuentra una conexión entre el racismo estructural de la sociedad colombiana y la predilección de la población afrodiaspórica por la música afrocaribe como un reflejo de sus deseos de decolonización cultural; y por último explora el ambiente picotero como testigo presencial de muchos cambios y eventos históricos dentro de la escena. Pudo ver la llegada del Casio Sk-5, el cambio de los grandes picós del formato turbo al fraccionado y tuvo la posibilidad de escudriñar en los archivos del Festival de Música del Caribe con la asesoría de su director Antonio Escobar. Es un documento antropológico excepcional. 

Language: English/ Idioma: Inglés

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