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PAULRAJ, KAVIN DAYANANDAN. 2013. JAMAICA BRASILEIRA: THE POLITICS OF REGGAE IN SÃO LUÍS. PH.D. DISSERTATION, UNIVERSITY OF PITTSBURGH
EN: This doctoral thesis in History and Philosophy completed by Kavin Paulraj in 2013 aims to trace the roots of what the author considers a cosmopolitan music scene by looking at the origins of the expression “Jamaica Brasileira”, or “Brazilian Jamaica”, by which Maranhão is known. The research implied extensive work, including participant observation, interviews, research in newspaper archives, reggae recordings. It succeeds in presenting new evidences to explain this phenomenon and deepen the understanding of radiolas’ role in Maranhão’s socioeconomic and political development.
According to the author, Jamaican music from the late 1960s and early 1970s initially circulated in Maranhão in the form of reggae music LPs and singles released in Brazil by various record labels. Since then, radiolas DJs like Antônio José have consolidated a unique local reggae music canon that favours Jamaican songs and artists not very well known in their native island nowadays, such Jimmy London and Eric Donaldson, in addition to well-known singers and composers like Gregory Isaacs. According to Paulraj, electronic engineers and radioleiros (owners of radiolas), like Serralheiro and Natty Naifson, developed an audio technology that resembles that of the Jamaican sound systems. From the 1990s onwards, direct contact between radioleiros and Jamaica consolidated this model and radiolas became the main source of entertainment for the working class and rural population in the state of Maranhão. The PhD dissertation was co-supervised by professor Tarcísio “Selektah” Ferreira from UFMA (Universidade Federal do Maranhão).
PT: A tese de doutorado em História e Filosofia concluída por Kavin Paulraj em 2013, procura encontrar as raízes do que o autor considera como uma cena musical cosmopolita, buscando as origens da expressão “Jamaica Brasileira”, pelo qual o Maranhão é conhecido por alguns de seus habitantes e pelas pessoas de outras regiões do Brasil. A pesquisa demandou um trabalho intenso que incluiu observação participante, entrevistas, pesquisa em arquivos de jornais, gravações de reggae, conseguindo ao final apresentar mais algumas pistas para explicar este fenômeno e aprofundar os estudos sobre o papel das radiolas no desenvolvimento socioeconômico e político neste estado da região nordeste.
Segundo o autor, canções jamaicanas do final dos anos 1960 e início dos anos 1970 chegaram primeiramente por meio da indústria cultural globalizada, na forma de LPs e compactos de reggae lançados no Brasil por diversas gravadoras. Desde então, os Djs de radiolas, como Antônio José, construíram um cânone local do reggae bem peculiar, que favorece canções jamaicanas e artistas não tão bem sucedidos em sua ilha natal hoje em dia, como Jimmy London e Eric Donaldson, além de compositores e cantores mais conhecidos como Gregory Isaacs. Para Paulraj, engenheiros eletrônicos e os radioleiros (donos das radiolas), desenvolveram uma tecnologia de áudio que lembra a forma como os sound systems da Jamaica são construídos. A partir dos anos 1990, o contato direto dos radioleiros com a Jamaica consolidou esse modelo que se tornou a principal fonte de entretenimento para a classe trabalhadora e a população rural no estado do Maranhão. A tese de doutorado foi co-orientada pelo professor Tarcísio “Selektah” Ferreira, da UFMA (Universidade Federal do Maranhão).
Language: English/ Idioma: Inglês