ROSA, MARISTANE DE SOUSA. 2006. O REGGAE NA “JAMAICA BRASILEIRA”: CIDADANIA E POLÍTICA A PARTIR DE LETRAS MUSICAIS. M.A. THESIS, CATHOLIC UNIVERSITY OF GOIÁS

EN: Maristane de Sousa Rosa shows how Jamaican reggae music was adopted by  a broad segment of the population and especially the black youth in São Luís, becoming a relevant part of the local ethnic identity. By analysing reggae’s mystical, religious, and political characteristics as expressed in the songs’ lyrics, the author denounces ethnic and social inequalities in Maranhão, revealing how people from the jeje diaspora overcame issues of identity construction by incorporating reggae music as their cultural heritage. The thesis seeks to foster the emergence of a critical discourse against racism in higher education and the development of African History as a specific branch in the curriculum of History courses. Her conclusions indicate the broader social significance of this heritage, materialized in the ritualization of cultural practices, fashion, and in the recurrent image of the lion-man, which began to configure a favorable scenario for claiming citizenship and political rights. In her analysis, Maristane de Sousa Rosa situates the social and symbolic complexity in which reggae was conceived and established as an identity tool in Maranhão.

PT: Maristane de Sousa Rosa mostra como o reggae jamaicano foi adotado por amplos segmentos da população e da juventude negra ludovicense, tornando-se um importante elemento de identidade étnica local. Ao investigar características místicas, religiosas e políticas do reggae a partir das letras das músicas, a autora denuncia desigualdades étnicas e sociais, revelando como a diáspora jeje superou problemas de construção da identidade, ao incorporar o reggae como seu patrimônio cultural. O trabalho busca criar subsídios para gerar elementos críticos contra o racismo em sala de aula e para a implantação da disciplina História da África no currículo dos cursos de História. Os resultados da pesquisa indicam o amplo significado social deste patrimônio, materializado na ritualização das práticas culturais, na moda e nas recorrentes imagens de lion-man, que passou a configurar um cenário propício para reivindicações de cidadania e direitos políticos. Em sua análise, Maristane situa a complexidade social e simbólica na qual o reggae foi concebido e estabelecido como ferramenta identitária no Maranhão.

Language: Portuguese/ Idioma: Português

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