- #bogotá
- #colombia
- #dissertation
- #dub
- #ethnography
- #jamaica
- #knowledge
- #politics
- #reggae
- #sound
- #soundsystem
- #Spanish-speaking
- #technology
Suárez Parias, Manuel. 2019. El Gran Latido Sound System: El Sonido Como Agente Político. Universidad De Los Andes. Bogotá .
(UNDERGRADUATE DISSERTATION IN ANTHROPOLOGY, FACULTY OF SOCIAL SCIENCES)
EN: The author presents an ethnographic work divided into four chapters, in which he first reviews the interdisciplinary entanglenmet between anthropology and sound, in order to present three ways in which sound can be conceived as a form of knowledge. Secondly, he presents a summary of the historical context in which the sound system movement was born, focusing on its musical evolution, its political and social context and its link with the Rastafari movement. Thirdly, the author carries out an analysis of Dub in order to “trace its sound markers in terms of textures and sound effects to show its poetic capacities through technological mediation”. Finally, the fourth part focuses on this movement and the amplification of this music throughout the public and private sessions of the Gran Latido from a first-person ethnography to understand how this movement manifests itself in Bogotá; its connections with the Jamaican legacy and its adaptation in the countercultural and activist circuit of the city.
ES: Dividido en cuatro capítulos, el documento presenta un trabajo etnográfico donde aborda, en un primer lugar un repaso de los cruces interdisciplinares entre la antropología y el sonido, para presentar tres formas en que se puede concebir el sonido como una forma de conocimiento. En segundo lugar, se presenta un resumen del contexto histórico donde nace el movimiento sound system centrándose en su evolución musical, su contexto político, social y su relación con el movimiento rastafari. En tercer lugar, él autor realiza un análisis del Dub para “rastrear sus marcadores sonoros en términos de texturas y efectos de sonido para mostrar sus capacidades poéticas a partir de la mediación tecnológica”. Finalmente, la cuarta parte se centra en este movimiento y la amplificación de dicha música a lo largo de las sesiones públicas y privadas del Gran Latido desde una etnografía en primera persona para entender cómo se manifiesta en Bogotá este movimiento; sus conexiones con el legado jamaiquino y su adaptación en el circuito contracultural y activista de la ciudad.
(TRABAJO DE GRADO PARA OPTAR POR EL TÍTULO DE ANTROPÓLOGO. DEPARTAMENTO DE ANTROPOLOGÍA, FACULTAD DE CIENCIAS SOCIALES)
Language: Spanish/ Idioma: Español